PLANTATION BLIVER TIL PLANTERAY
Skrevet d. 07-05-2024 af Mads "Romhatten" HeitmannSå skete det endelig – noget som nogen har ventet på i en lille håndfuld år, og noget som mange aldrig troede kom. Men nu er navneændringen fra populære Plantation Rum indtruffet, og vi skal herfra vænne os til at omtale det gamle franske rommærke, ved et helt nyt navn … som dog stadig klinger en anelse velkendt.
I 2020 kom det frem, at Plantation Rum havde planer om en navneændring. Navnet Plantation Rum blev registreret helt tilbage i 1999 og har siden prydet millioner af romflasker, solgt verden over. Men i takt med den voksende woke-bevægelse blev folkene bag mærket presset til at overveje en ændring af deres ellers så velkendte navn. Det nye navn, som udtales ”Plant-e-Ray”, blev lanceret på et pressemøde i Barbados den 9. januar 2024 – næsten fire år efter, at vi første gang blev kendt med beslutningen. Og hvorfor det har taget fire år at få implementeret navnet, skal nok findes i at det har været en rimelig vigtig beslutning for virksomheden. Folkene bag har helt sikkert skulle lære navnet at kende, vænne sig til det – og ikke mindst registrere det i 120 lande, verden over. Og det er selvsagt ikke noget som man bare lige gør, hen over natten.
Hvorfor ændre navn?
Ja, det virker omsonst at kaste noget så signifikant, velkendt og iørefaldende i skraldespanden, men ikke desto mindre vurderede folkene bag, at navnet Plantation Rum havde udtjent sin værnepligt. Ligesom Eskimo-isen tog nyt navn, Kagemanden blev ændret til Kageperson, og at Pyrus blev fjernet fra sendefladen pga. børn malet med det såkaldte ”black-face”, så måtte Plantation og de associationer som ”plantage” giver til slaveriet, ligeledes følge samme vej. Presset blev åbenbart for stort for de franske bagmænd, som måtte se sig nødsaget til, kraftigt at overveje et navneskift.
Det er ikke første gang vi ser et brand-navneskift i romverdenen. I 2022 så vi danske 1423 ændre deres mest populære rommærke fra Ron Esclavo (”slave-rom” på dansk) til Ron Patridom – et navneskift som de fleste velsagtens kan forstå. Men mange er tilsyneladende meget fortørnede over Plantation Rums ”knæfald” for woke-bevægelsen. Jeg lavede et opslag på Romhattens Facebook-side vedr. navneskiftet, da det blev offentliggjort den 9. januar 2024, og kommentarerne væltede ind fra romnydende Facebook-brugere. Kun ganske få af disse var positivt stemt overfor det nye navn. En Facebook-bruger skriver således: ”Fuldstændig til grin at give efter for wokebevægelsen i min optik. Samt at forsøge at slette/gemme historien væk. Det et en farlig politik at føre. Hvad bliver det næste der skal rette ind?”. Og en anden skriver sådan: ”[Emoji der kaster op] Må være min generelle kommentar til hele historien og argumenterne bag, at optage det nye navn...”.
Mange bliver rasende over disse tiltag, om det så gælder Eskimo-isen eller Plantation-rommen – det er som om, de får sig frataget noget, som er deres. Der er ikke nogen tvivl om, at hvide, europæiske mænd (ligesom jeg selv) kan have svært ved at sætte sig ind i de følelser som referencer til slaveriet kan have på eksempelvis afroamerikanere, og med det i tankerne kan jeg personligt ikke have noget problem med, at Plantation Rum vælger at skifte navnet, som de nu har gjort det. Omvendt er selveste rommens søde nektar født ud af slaveriet og alt det forfærdelige som var forbundet med dét, og ikke mindst al den undertrykkelse som fulgte med i kølvandet på slaveriets ophør i Caribien og Nordamerika, hen over midten af 1800-tallet og frem til i dag. Det er et utroligt svært emne at navigere rundt i, men personligt går der ikke noget af mig ved at Plantation vælger at ændre deres navn til, for nogen, noget mindre sårende. Det er jo immervæk blot et navn…
Jeg tror, at man skal passe på med at bagatellisere navnet Plantation og den følelse som ordet kan give, og i stedet forsøge at sætte sig i afroamerikanerens sted. For jeg tror langt hen ad vejen, at navneskiftet udspringer fra U.S.A., hvor ordet "plantage" for dem, ikke kun handler om rom og Caribien, men i højere grad en meget nylig og smertefuld del af landets historie, i form af særligt bomuldsplantager i de amerikanske sydstater. Som dansker kan det være vanskeligt at sætte sig ind i, men jeg tror at det er vigtigt, at vi i forbindelse med denne debat, forsøger at anerkende problemstillingen.
Man skal nok også holde i mente, at Plantation Rum er en stor forretning som skal tjene penge. Så udover at de naturligvis har et socialt ansvar og ikke vil støde nogen, så bør man ligeledes notere sig, at det muligvis er en bundlinje-beslutning – om ikke helt, så i hvert fald delvist. At have et brandnavn som for utrolig mange amerikanere, kan virke stødende og give nogle grimme associationer til en utrolig mørk periode i landets historie, på et så stort og vigtigt rommarked som U.S.A., er naturligvis ikke optimalt for forretningen.
Nyt navn – samme rom
Det er selvfølgelig vigtigt for Ferrand-folkene, som ejer rommærket, at understrege, at rommen blot ændrer navn, og at rommen i flasken ikke ændrer sig. Så du kan altså forvente smagen af de samme velkendte aftapninger, blot under en ny fane. Planteray, som på papiret må siges at ligne Plantation, er delt op i to ord; Plante (”plante” på dansk) og Ray (”solstråle” på dansk). To ord som forsøger at fortælle historien om rommens ophav, nemlig sukkerrøret og dets enorme behov for solens lysende stråler.
I Danmark vil vi fortsætte med at kunne se det gamle navn på flaskerne indtil begyndelsen af 2025. Dog vil alle nyheder og såkaldte limited editions som f.eks. Plantation Single Cask-serien, blive tappet under det nye navn Planteray Rum allerede fra i år. Dette vil betyde, at man i en længere periode vil kunne se begge varemærker side om side, på landets spiritushylder.
Jeg hilser Planteray Rum velkommen til romverdenen, og ser frem til at nyde de socialt retfærdige, søde sukkerrørsdråber i forårssolen, som allerede skinner på os alle. Skål!