Interview med Jakob Bunch, Juuls Engros
Skrevet d. 06-07-2016 af Mads "Romhatten" HeitmannI forbindelse med en artikel til Whisky & Rom Magasinet lavede jeg et længere interview med Jakob Bunch. Du kan her læse hele interviewet med Jakob. Interviewet handler om rommarkedet i Danmark, dets udvikling samt fremtiden.
Jakob har været ansat hos Juuls i over 25 år (først i butikken på Værnedamsvej og senere i engros virksomheden Juuls Engros) og er i dag Marketing Manager i import- og distribueringsfirmaet Juuls Engros.
Herunder følger interviewet:
Hvor stor en del af jeres forretning er rom kontra andet spiritus?
Rom udgør en stor og vigtig del af vores samlede forretning. Vi begyndte at importere Plantation Rum tilbage i 1990’erne og sidenhen fx Rhum J.M og Rhum Clement fra Martinique, så rom har altid udgjort et fornuftigt salg i vores virksomhed. Efter finanskrisen i 2007-2009 oplevede vi en markant stigning i romsalget og vi udvidede vores portefølje, som vi tilskriver flere faktorer som, fornuftigt prissætning, udbredelse af cocktailkultur og stigende interesse fra kvinder.
I takt med at rommarkedet er blevet mere modent og forbrugerne er blevet klogere på rom, er vi i den heldige situation, at vi kan tilbyde vores kunder mere avancerede, dyrere og atypiske rommer end for bare få år siden. Det er selvfølgelig med til at gøre det meget sjovere at møde på arbejde.
Er der nogle bestemte flasker som I sælger mere af end andre? Mærker eller en bestemt romstil? Et bestemt prisniveau? Og hvorfor tror du det er således?
Vi er en stor importør og sælger rom til alle kundegrupper, som både tæller specialhandlen og hotel, restaurationer, barer mm. Vi oplever dog, at tingene bestemt ikke er så opdelte som for bare få år siden. I takt med private forbrugere er blevet mere ”modige” og eksperimenterende” sælger vi spiritustyper og varianter som førhen typisk kun blev afsat til de bedste cocktailbarer i København.
Helt generelt er den typiske rom der forlader vores lager, en lagret sødmefuld rom, med toner af vanilje, frugt og mørke fine krydderier. Denne romtype er typisk den stil de fleste romdrikkere efterspørger.
Hvordan har udviklingen været inden for de sidste 5 år ift. jeres udvalg af rom samt salget?
Jeg tror ikke der er nogen dansk importør der helt havde forudset størrelsen af den ”rombølge” vi er midt i lige nu. Vi vidste godt at priserne på Single Maltwhisky var stigende samtidigt med, at aldersangivelserne stille og roligt forsvandt. Så roms succes som substituerende produkt er vel egentligt naturligt nok, men størrelsen og den hast kategorien er vokset med imponerer os stadigvæk.
Juuls Engros har altid været specialiseret alle typer kvalitetsspiritus og det er vores kendetegn at være nyhedsskabende og sælge de spiritustyper nu, som først bliver populære om nogle år. Samtidigt med atvi til enhver tid har et klassisk spiritussortiment.
Vi har haft en bred import af Single Malts siden slutningen af 1980’erne og en ”sideeffekt” af dette har været et lille eksklusivt romudvalg. Flere af vores whiskyleverandører har altid aftappet fade med gammel Guyana, Jamaica og Barbados rom, altså de typiske britiske romtyper, og vi har derfor haft et ”hot” udvalg lang tid før rom blev populært.
Hovedparten af vores salg er som før nævnt mørk lagret sødmefuld rom, med toner af vanilje, frugt og mørke fine krydderier. Den ”romtype” udgør og vil efter alt sandsynlighed også udgøre hovedparten af salget i fremtiden.
Samtidigt ser vi også en bevågenhed omkring rom, som whiskymarkedet havde før finanskrisen kom i 2007. Hvor en stadig større andel af forbrugerne efterspørger naturlig ”small batch” og ”single cask” aftapninger af rom og meget gerne ved ”full proof”. Jo flere detaljer og fakta vi kan videreformidle om fadene, oprindelse og destillationstype jo bedre. Vi samarbejder med flere producenter og uafhængige romaftappere som fx Compagnie des Indes om netop dette.
Hvilke typer af rom er du personligt selv mest til? Og har det nogen effekt på hvilke produkter I vælger at tage ind i butikken?
Jeg er opflasket med skotsk Single Maltwhisky og Cognac. Så for mig handler spiritus om lang gærring og klassisk destillation på kobber Pot Stills og alle de smagsmuligheder denne måde at fremstille spiritus på repræsenterer. Så når det kommer til rom falder valget helt naturligt på de tidligere britiske besiddelser Guyana og Jamaica og i nogen grad også Barbados. Jeg synes netop disse romtyper har det ”ekstra element” der skal til for at tænde mine smagsløg.
Det er klart at personlig smag og præferencer indvirker på sortimentet til en hvis grad. Hos Juuls Engros har vi flere smagepaneler der tager sig af spiritus og vin, ligesom vi er flere der har hver vores kompetencer. Personlig begejstring og smag får aldrig lov at stå alene. Vi vil rigtig gerne ”det skæve” og er i den heldige situation at qua vores størrelse har vi plads til at eksperimentere. Når det så er sagt skal vi stadig tænke på, at det er ligeså svært og vigtigt at finde en rom der passer til 80 procent af alle romdrikkere som det er, at finde det næste ”golden cask” som måske kun interesserer nogle få hundrede hardcore romdrikkere.
Er der nogen forskel på hvad I sælger til butikker i København og Aarhus og andre butikker i fx mindre befolket områder?
Der er ikke noget belæg i vores salgsstatistikker på nævneværdige geografiske forskelle i fx smag og pris mellem de største danske byer. Selvfølgelig er mængden af kunder større i København, Århus og Odense men vi sælger også de mere specielle flaske i fx mindre jyske byer. Der synes dog at tegne sig et billede af, at Rhum Agricole stadig er et fænomen i de lidt større byer.
Hvad går I efter når I skal finde nye romprodukter?
Det er desværre ikke så let at finde nye produkter når vi taler om rom. De store mærker ligger låst hos de internationale distributører og det er desværre ikke sådan, at der starter nye destillerier op på daglig basis. Vi er heldige at arbejde sammen med nogle af de bedste producenter og aftappere i rombranchen. Det giver os en mulighed for, at produktudvikle inden for allerede eksisterende rammer ift. ”cask finish”, aftapningsstyrke eller eksperimentere med ”rom blends”.
Hvordan ser du udviklingen i salget af rom inden for de sidste 5 år?
De sidste fem år har været spændende og præget af en stor aktivitet på importørsiden. Der er opstået nogle nye romimportører, som meget hurtigt er blevet en del markedet med nogle spændende og gode produkter. Mangfoldigheden af rom på det danske marked har udfordret opfattelsen af ”hvad rom er” og skabt en kontrast til det monopol de tre-fire store internationale rommærker har haft i alt for mange år.
Samtidigt er markedet også præget en hvis grad af ugennemsigtighed hvad angår ”hvornår er en rom ikke en rom”, kvalitet og tilsætningsstoffer og måske det største udfordring af dem alle, nemlig aldersangivelse.
Her tænker jeg ikke mindst på rom lagret i solera systemer, som er typisk for de tidligere spanske kolonibesiddelser. Her refererer alderen på rommen til den ældste rom der indgår i solera blandingen og bestemt ikke til hovedparten af indholdet, der som regel består af langt yngre rom. Dette har om noget forvirret forbrugerne, der hurtigt kan blive vildledt til at tro det kan få en 23 år gammel rom til det samme 4 Big Mac menuer på McDonalds koster.
Hvordan ser du udviklingen i salget af rom i fremtiden?
Vi er langt fra færdige med at drikke rom i Danmark. Desværre skal vi nok vende os til, at skulle betale væsentligt mere for gammel rom. De sidste års romeventyr og efterspørgsel i Europa har været hårde ved destilleriernes- og romopkøbernes lagre og gammel rom er allerede nu en mangelvare der er steget meget i pris. Vi har heldigvis reserveret og opkøbt en del fade til aftapning de næste par år, men også for vores vedkommende bliver det svært. Manden bag vores vigtigste agentur Plantation Rum og mangeårige samarbejdspartner Alexandre Gabriel har heldigvis forsikret os om, at de har købt store mængder rom op.
Vi er alle sammen forbrugere og i fremtiden vil det være vigtigt at bruge sin sunde fornuft når det kommer til rom. Jeg tror desværre vi vil se mere rom af tvivlsom karakter fremadrettet, hvor tilsætningsstoffer og tilfældig omgang med aldersangivelse vil fylde mere og mere.
Når det så er sagt er det vigtigt at huske, at der findes masser af god rom derude der ikke er ældre end 5-8 år. Det handler bare om, at producere noget god frisk destilleret rom og så bruge nogle førsteklases ex Bourbonfade. På den måde kan man sagtens frembringe rom der smager fremragende på trods en relativ kort lagring.